Všechny aktuality
Elektrotechnika
Polygrafie
Informatika
Úvodní stránka/Aktivity školy, Informace školy/ZAJÍMÁME SE O EKOLOGII A POZNÁVÁME SVĚT

ZAJÍMÁME SE O EKOLOGII A POZNÁVÁME SVĚT

V pondělí 30. 9. 2019 jsme se vydali na cestu do Lotyšska na setkání projektu Erasmus+, Save the Future Not Only Today. Jeli jsme autem, jednu noc jsme strávili v polském městečku Augustov. Po dlouhém dnu v autě jsme se vydali na poznávací procházku městem a další ráno jsme se opět vydali na cestu. Naší další zastávkou bylo hlavní město Lotyšska, Riga, a tady jsme se setkali s ostatními. Prošli jsme si město a podívali jsme se na památky. Po večeři jsme se vydali do Limbaži, města, kde sídlí hostitelská škola a kde jsme trávili celý týden.

Další den ráno nás čekala prohlídka školy a uvítání jak od studentů, tak i od učitelů. Účelem tohoto setkání je něco nového se naučit, proto jsme psali i test první a poslední den, abychom zjistili, jestli jsme se něco naučili. Po obědě nás čekala návštěva pekárny „Lielezers“, která vyrábí své produkty podle tradičních receptů sesbíraných od starých pekařů. Následně jsme šli na procházku po městě Limbaži, která byla zakončena návštěvou muzea a workshopem ruční výroby papíru. Čtvrteční dopoledne bylo v duchu zvyků, tradic, zajímavostí a tanců. Každý tým si předem připravil prezentaci své země i s ukázkami tradičních tanců. Jako symbol vzájemného přátelství a spolupráce jsme na památku tohoto projektu zasadili společně dva stromy, a poté jsme se vydali na další workshop do města Salacgrīva. Workshop byl na téma povodí v kraji, seznámili jsme se  s rostlinami a živočichy a politikou ochrany životního prostředí. Celý den jsme zakončili procházkou po pláži.

Lotyšsko má rozsáhlé lesy a i my jsme další den dopoledne strávili v lese, kde jsme se pomocí různých aktivit něco nového dozvěděli o jejich ochraně. Na konci procházky nás čekal piknik a exkurze v první lotyšské sušárně šišek. Znělo nám to trochu divně, ale pochopili jsme její význam pro obnovu tamních i zahraničních lesů. Další den byla na programu návštěva dvou měst Cēsis a Sigulda. Ve městě Cēsis jsme navštívili zříceninu hradu a krásné zámecké zahrady. Ve městě Sigulda jsme se nejprve šli podívat na bobovou dráhu, která je součástí střediska vrcholového sportu a kvalifikace na olympiádu. Také jsme navštívili zříceninu hradu a jeskyni Gūtmanis. Po celodenním výletu nás čekala slavnostní společná večeře, kde jsme měli i prostor pro zábavu. Poslední den jsme měli workshop, na kterém jsme vyráběli dekorace ze starých knížek,  a čas ještě se spolu se studenty pobavit. Odpoledne jsme si mohli vymyslet svůj vlastní program, např. plavání, nákupy… Večer jsme měli závěrečné setkání s programem v duchu tradičních lotyšských písní a tanců, po něm jsme se spolu všichni rozloučili.

Před námi pak už byla jen cesta domů, tentokrát jsme přespali ve Varšavě, kde jsme si opět udělali procházku, a na druhý den pokračovali až do Zlína. Děkujeme lotyšskému týmu za úžasný týden plný zajímavých aktivit, poznávání místního folklóru, tradičních jídel, přátelství a spolupráce.

Za studentský tým SAFNOT Denisa,

Setkání v Lotyšsku mi dalo nové zkušenosti s angličtinou – ať už s výslovností nebo nějakými novými slovíčky. Dále jsem poznal novou kulturu, viděl různé památky a smlsnul si na jídlech, která bych si normálně asi nedal. A nakonec jsem se tam poznal s dalšími studenty z jiných zemí, se kterými jsem si docela porozuměl.

Denis, člen studentského týmu SAFNOT

Setkání v Lotyšsku mi přineslo nové přátele z jiných zemí, myslím, že jsem si o hodně zlepšil i svou angličtinu. Dozvěděl jsem se hodně o Lotyšsku a tamní kultuře. Taky jsem tam poprvé tančil polku a udělal si svůj vlastní papír, to bylo hodně super.